14 October 2010

Must Know Fact : Love Hormones.

Hye all.
Mesti ramai yg tgh bercinta. Kan3? X pon pernah bercinta. Atau akan bercinta ke. Ha, x kesah lar. Bca je neh.

Buat pengetahuan korang, ada beberapa hormon yang bertanggungjawab ke atas perasaan 'cinta' yg wujud pada diri korang sewaktu bercinta tau.

Rasa tergila-gila yg muncul pada awal-awal jatuh cinta adalah di sebabkan oleh aktiviti dan pengeluaran bahan kimia spesifik di otak seperti dopamine, endorphine, pheromone, oxytocin dan neuropinephrine. Hormon-hormon ini mengakibatkan seseorang itu merasa bahagia, berbunga-bunga dan berseri-seri. Alah, perasaan cinta korang tuh lar. ^_^

Hormon cinta neh sangat baik utk tubuh sbb ia boleh buat badan seseorang itu sihat dengan melancarkan pengaliran darah, menstabilkan denyutan jantung, dan perasaan seseorang itu lebih bersemangat (semangat lar kan nak menghadap kekasih hati).

Malang sekali, hormones neh x kekal abadi dan akan berkurangan seiring dengan waktu. Apaaa??? 0_o
Yup, mengikut kajian Researchers di National of Autonomous University of Mexico, perasaan tergila-gila dan cinta pada seseorang itu x kan bertahan lebih dari 4 tahun.

Ini kerana tubuh telah 'kebal' dengan effect kesemua hormone tersebut. Fakta jugak menunjukkan bahawa love is obsession. Masa kita obses dgn org tuh yerla kita sanggup buat apa je. Makan x lalu, tidur x lena, mandi x basah gara-gara memikirkan buah hati pengarang jantung kita tuh. Tp lepas je kita memiliki orgnya secara perlahan-lahan perasaan itu akan hilang. Duhh, kejam je kan bunyinya.

Untuk itu. Anda, anda dan anda! Bersiap sedialah menghadapi sebarang segala kemungkinan yg mungkin akan berlaku setelah hubungan cinta melewati 4 tahun. Bukan nak takutkan beb, just ingatkan. supaya korang x leka. Mentang-mentang dye awek aku, dye pakwe aku korang sambil lewa je. Ha, abes hilang semua hormon cinta kang baru tau. Caring ke romantik ke penyayang ke profesionalisma ke sedia membantu ke apa ke kekalkan je sehingga ke cucu cicit piut semua.

Actually, wani neh nsht org je lebey. Sendiri punya al-kisah pon x tau lagi. Hohoh. Xpe lar kan. Ilmu pengetahuan neh. Perlu di sebarkan. ^_^

So, lovers out there. Take note ya!

hugsNkisses,
Wani.

No comments: