16 January 2011

Kurangkan takut, realiti tak sekejam itu.

Hye all.
Semester 6 neh jururawat pelatih macam aku kena belajar ambil darah untuk blood investigation dan insert branula. Menatang apa branula tuh? Neh ha rupanya..

Line untuk masuk solution and ubat bagai tuh.

At first takut okeh. Bukan takut nak masukkan branula or nak inject ambil darah tapi takut nak jadi model untuk prosedur tuh. Tepat sekali kawan2, kiteorang kena berlatih kat diri sendiri dulu. Adehh. Belum inject dah sakit. Biasalah, buat kat orang takpe, jangan orang buat kat kita kan n_n. Jahat jahat. Isk3..

Aku takde takut sampai macam neh ye kawan-kawan.

Sepatutnya kena berduet masa buat prosedur neh. Kiranya aku ambil darah kau, kau ambil darah aku. Fair kan? Tapi, aku mengaku awal2. Aku sangatlah unfair. Takde siapa ambil darah aku. ^_^. 

 Bukanlah aku jahat sangat nak mengelak, tapi sebab vein aku memang payah nak cari. Hanya pakar je dapat cari. Di sebabkan semuanya baru belajar, takde siapa berani nak ambil darah aku. Yesss!! Hakhakhak (Gelak jahat).

Unfortunately, pasangan duet aku tuh pon takut orang inject dye.   -_-' Abes, aku nak practice ambil darah kat siapa?? Kena berlatih neh, kalau tak, macamana nak buat bila posting kat hospital nanti?   =((.

Akhirnya.. banyak2 terima kasih di ucapkan kepada Fasha, classmate aku. Baik sangat dye tau. Dye hulurkan tangan dye untuk aku practice ambil darah. Kiranya dua kali dye kena inject. Pasangan duet dye dan aku. Gracias Fasha. Aku siap tanya dye before ambil darah tuh,
"Awak yakin tak dengan kita neh?"
"Yakin.. yakin.. Buat je"
Gila tak kisah Fasha neh. Ayu comel pulak tuh. =)

Konon-konon dah terlepas lar nak kena inject tadi. Tengok-tengok tengahari tuh ada kempen 'Malaysian Marrow Donor Registry' (MMDR). Lepas di beri ceramah betapa pentingnya bone marrow kepada pesakit-pesakit leukemia, anaplastic anaemia dan sewaktu dengannya, aku pon daftar lar sebagai penderma. Lepas daftar sebagai penderma, darah aku di ambil untuk matchingkan dengan pesakit-pesakit yang memerlukan bone marrow. Ntah kenapa time tuh berani pulak nak hulurkan lengan sendiri untuk di ambil darah. Sebab yang ambil darah aku tuh doktor pakar kot? Heheh..

Peratus untuk bone marrow penderma matching dengan pesakit yang memerlukannya hanyalah 1 dalam sejuta je kalau takde pertalian darah. Jadi, tak semestinya esok pagi aku dah kena menderma. Boleh jadi lagi 10-20 tahun baru MMDR call aku. Pendaftaran sah sehingga anda berumur 50 tahun okay.

Bunyi memang macam GERUNN GILAA nak derma bone marrow or bahasa melayunya ialah tulang sum-sum kan? Yela wae, bone marrow tuh ialah komponen dalam tulang kot.. And komponen stem cell dalam bone marrow tuh yang nak di ambil.

Siapa tak takut. Dengar macam si penderma kena operate pastuh di gerudi untuk keluarkan tulang dye then lepas sedut stem cells guna vacuum khas, cantum balik tulang dye guna screw. Haa.. Kalau aku orang awam yang tak tahu apa-apa pasal medic pon memang aku lari bila nampak staff MMDR tuh. Hahah. Tak pasal-pasal staff dye kena.

Realitinya tidak sekejam itu ye. Wahai rakyat Malaysia sekalian, seiring dengan sains dan teknologi, inilah rupa machine untuk bone marrow transplant. Lebih kurang macam dyalisis machine. 

Mamat yang boleh tahan hensemnya neh tengah buat bone marrow transplant.

Jika korang sekalian lihat, penderma boleh menderma bone marrow mereka sambil tersenyum, terkentut, baca suratkhabar atau sambil tengok cite hindustan. Sebab memang simple je prosedur tuh. Insert branula dalam vein korang untuk keluarkan darah. Lepas menderma, 1-2 hari korang dah boleh kerja macam biasa.

Machine neh akan asingkan komponen bernama stem cells dari darah korang untuk di dermakan. Komponen-komponen selain stem cells macam red blood cells yang tak perlu di derma akan masuk balik dalam badan korang. Jangan risau, kiteorang tau membazir tuh amalan syaitan.

Stem cells yang banyaknya dalam bone marrow kan? Macamana pulak boleh ambil stem cells melalui darah dari vein je? Inilah ada sebab penderma akan di beri ubat khas untuk pastikan stem cells dalam bone marrow tadi masuk dalam darah banyak-banyak sebelum prosedur bone marrow trasplant. Faham tak? Kalau tak faham, angkat dagu. Okay, semua buat-buat faham.

Lepas mendaftar sebagai penderma, aku dapat card MMDR. Card neh boleh dapat discount sampai 50% kat ESPRIT, GUESS, FOSSIL, ANNA SUI dan.. Okay okay, aku tipu je. Card neh takde dapat discount kat mana-mana tapi tak ramai kot ada card neh. Ha.. Special sikit lar kan??

Tambah stock card lagi dalam wallet aku. Hohoh~

Owh and yes, dapat biskut Munchy's plus air kotak. Tak lupa jugak beg kecil lagi comel ini. ^_^

Tambah stok beg lagi.

So guys, kurangkan takut sebab realiti tak sekejam itu.
And tolong lar Wani, jangan gedik-gedik takut kena inject lagi. Dah masuk 21 tahun dah neh. -_-'

Sehingga menaip lagi.
Arios amigos.

hugsNkisses,
Wani.

No comments: