07 August 2015

Kazim Haiman.

Assalamualaikum..
Ha.. Apa cer tetiba buka blog balik neh? Heheh.. Last update lebih setahun yang lepas kot. Actually banyak dah post yang aku tulis tapi duduk dalam draf jadi pekasam. Tulis separuh separuh then save. Lepas tuh takde masa nak sambung tulis. Jadi, sementara anak aku lena tidur neh, aku nak update la blog neh. 


Alhamdulillah.. Kazim Haiman Bin Khairul Azmi sekarang dah nak masuk 5 bulan. Now dia dah pandai meniarap and terlentang balik then meniarap and terlentang lagi (he keeps repeating this). So, dia akan tawaf semua tempat dengan skill dia yang dua tu jela. Bahaya gila bila terlepas pandang kejap tau2 dah ke tempat lain. Ha kau, baru tau sekarang ada anak cane kan. 

Bila fikir balik tempoh setahun 4 bulan sebelum disahkan mengandung tu aku rasa lama sangat. Yela, soalan biasa manusia2 lain. Bila belum kahwin di tanya bila nak kahwin. Bila dah kahwin di tanya bila nak ada anak. Dah ada anak sorang di tanya bila nak ada anak dua orang. Dan soalan2 seterusnya yang boleh menikam kalbu. 

So, ini sedikit sebanyak effect jugak kat aku masa tu. Effect kat emosi satu hal then effect pada fikiran aku pon ada. Then, macam2 lah usaha aku buat nak dapatkan anak neh. Kaz? Dia banyak calm kan aku dan suruh aku sabar. Dia relax je. Belum ada rezeki katanya. 

Tapi sekarang baru aku nampak hikmahnya اللهُ  s.w.t atur jalan hidup aku dan Kaz macam neh. Jadi, pada sesiapa yang belum ada rezeki nak dapat kerja ke, nak kahwin ke, nak dapat anak ke atau sebagainya. Percayalah pada اللهُ s.w.t. Benda yang kita ingat baik untuk kita tak semestinya baik untuk kita. اللهُ lebih tahu yang mana terbaik untuk kita. 

Kalau di ikutkan tempoh aku tunggu tu tak selama orang lain. Ada pasangan tu tunggu lagi lama. Berbelas2 tahun pon ada. Ya اللهُ tabah betul mereka. 

Sekarang aku fahamlah perasaan2 orang lain kalau bab soalan2 sensitif neh. Sebab aku pernah rasa di soal kenapa tak mengandung lagi ibarat aku yang tentukan rezeki aku sendiri. Pemikiran manusia yang kita takkan pernah faham.

Ok, Kazim Haiman dah bangun. Mandi time. 

Till then,
Wani.

No comments: